برنامه اجرایی توسعه خدمات الکترونیکی و اصلاح فرآیندها
چشم انداز دستگاه در حوزه توسعه خدمات الکترونیکی:
- فراهم نمودن محیط الکترونیکی جامع، پیوسته، یکپارچه و امن
اهداف دستگاه :
- باز مهندسی ساختار و توسعه منابع انسانی متخصص حوزه IT
- توسعه زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای مأموریتهای صنعت آب
- توسعه خدمات دولت الکترونیک
- توسعه و ساماندهی سامانههای تشکیل دهنده پایگاه اطلاعات آب
تحلیل SWOT دستگاه در حوزه توسعه خدمات الکترونیکی و اصلاح فرآیندها:
نقاط قوت
- حمایت مدیریت ارشد مرکز در به کارگیری فناوریهای نوین در فعالیتهای سازمانی و اطلاعرسانی و دیگر فعالیتهای حوزه فناوری اطلاعات
- استقرار سیستم مدیریت امنیت اطلاعات و امن سازی زیر ساختها و اجرای فرآیندهای حوزه فناوری اطلاعات بر اساس استاندارد SO27001 و تلاش در استقرار سایر استانداردها از جمله ITIL و ....
- برخورداری از فناوریهای به روز در زمینه تجهیزات و زیرساختهای IT
- ارتقای سطح دانش و فرهنگ به کارگیری ICT در فعالیتهای سازمانی
- به کارگیری فناوریهای نوین در امر جمع آوری، پردازش و ذخیره اطلاعات مورد نیاز همگام بودن با کشورهای توسعه یافته
- عزم جهت اجرای پروژه های ملی
- به کارگیری بخش خصوصی در برخی از فعالیتهای حوزه فناوری اطلاعات
- وجود به کارگیری سیستمهای مکانیزه در فعالیتهای حوزه فناوری اطلاعات
- تربیت نیروهای متخصص
- اراده مدیریتی جهت گسترش سرشماری ثبتی مبنا بر بسترهای ارتباطی به ویژه شبکه ملی اطلاعات
نقاط ضعف:
- عدم تناسب کارشناسان خبره در حوزه ICT با فعالیتها و زیر ساختهای مرکز
- ساختار سازمانی نامناسب در حوزه ICT
- فقدان فرآیند مشخص برای گزینش و تربیت مدیران حاضر و آینده
- فقدان دانش و مهارت کافی در حوزه مدیریت کنترل پروژه و برونسپاری و وجود برخی محدودیتهای اداری در این حوزه
- در دسترس نبودن نرمافزارهای پایهای معتبر
- ضعف در: تشخیص دورههای مناسب و متناسب برگزاری به موقع و نتیجه بخش بودن آنها در
فعالیتهای جاری و انتقال دانش فنی به همکاران
- عدم توجه به استانداردهای الزامی IT از جمله مدیریت دانش و فرهنگ مستندسازی و فرآیندهای مهندسی نرم افزار
- عدم توجه کافی به نیازمندی های مشتریان و تأمین اطلاعات آماری مورد نیاز آنان
- پراکندگی ابزارها و منابع عرضه اطلاعات و عدم توجه کافی به آن (فقدان یکپارچگی)
فرصتها:
- حساسیت و اعتقاد و تأکید همه ارکان و مقامات عالی رتبه نظام جمهوری اسلامی ایران به جایگاه حاکمیتی آمار تولید ارائه و استناد به اطلاعات آماری با کیفیت قابل اعتماد با روشهای مدرن و رفع موازی کاری به منظور افزایش سرمایه اجتماعی و ارتقای اعتماد به نظام آماری و برنامه ریزی کشور
- تقاضای روزافزون سیاستگذاران برنامه ریزان و پژوهشگران به اطلاعات صنعت آب
- انجام یک مرحله معماری سازمانی و امکان تبیین استراتژیهای IT
- استقرار نسبی دولت الکنرونیک و توسعه زیرساختهای فناوریهای اطلاعات ارتباطات و امکان
بهره مندی از آن در راستای استقرار پایگاه اطلاعات آب و پیادهسازی نظام جامع ثبتهای آماری ایران
- وجود فارغ التحصیلان دانشگاهی مورد نیاز در حوزه IT
تهدیدها:
- متصور نبودن مسیر روشن و مشخص برای عبور از موانع و رفع چالشهای موجود (توانایی سازمان برای بهره برداری از مزایای فناوری ها و سیستمهای اطلاعاتی کاهش مییابد و از مهمترین آنها عقب ماندگی سازمان و کشور برای حضور مؤثر و رقابت در عرصه های نوین جهانی است).
- عدم رشد بودجه متناسب با رشد فزاینده هزینه های سخت افزاری و نرم افزاری
- کاهش کیفیت فعالیتها و انجام آنها با تأخیر
- خروج نیروها در حوزه IT
- وابستگی به توان خارج سازمان در برخی حوزههای حیاتی
- هزینه های ناشی از تأخیر در پروژه ها (کمی، کیفی) تکرار اشتباهات، هزینه